Op de crosstrainer achteruit trappen: is dit mogelijk?

Laatst bijgewerkt door Joni op december 31, 2022

Op een crosstrainer moet je normaal gesproken de trappers naar voren bewegen.

Vraag je je nu af of je de trappers ook naar achteren toe kunt bewegen? Dan zit je in dit artikel goed.

Hieronder vind je namelijk het antwoord op de vraag of achteruit trappen op een crosstrainer mogelijk is.

Kun je achteruit trappen op een crosstrainer?

Crosstrainer achteruit trappen

Ja, het is zeker mogelijk om achteruit te trappen op een crosstrainer.

Wel moet je even rekening met het volgende houden:

  • Het is lastig om je snelheid te bepalen. De ervaring leert dat je dit veel beter kunt doseren als je ‘gewoon’ naar voren toe trapt.
  • Het is even wennen. Dit komt vooral doordat je brein gewend is om naar voren te trappen. Als je opeens naar achteren begint te trappen, heeft je brein even tijd nodig om de omschakeling te maken. Dit went echter relatief snel.

Is het zinvol om achteruit te trappen?

Spiergroepen crosstrainer achteruit

Ja, het kan zeker zinvol zijn om achteruit te trappen. Door deze beweging te maken, spreek je namelijk andere spiergroepen aan. Zo is achteruit trappen op een crosstrainer goed voor je billen.

Maak je de trappende beweging voorwaarts? Dan train je voornamelijk de spieren in je bovenbenen. Je moet daarom goed voor jezelf bepalen welke spieren je op de crosstrainer wilt trainen.

In ons artikel ‘welke spieren train je op een crosstrainer’ vind je hier overigens meer informatie over

Wat verandert achteruit trappen aan je training?

Door achteruit op een crosstrainer te trappen, maak je je training diverser.

Zo kun je bijvoorbeeld het volgende trainingsschema aanhouden:

  • Eerste kwartier: vooruit trappen. Hiermee train je dus je bovenbeen spieren.
  • Tweede kwartier: achteruit trappen. Hiermee train je dus je bilspieren.
  • Derde kwartier: voortuit trappen. Hiermee train je weer je bovenbeen spieren.
  • Vierde kwartier: achteruit trappen. Hiermee train je weer je bilspieren.

Door op deze manier te trainen, train je meerdere spiergroepen. En het maakt je training ook nog eens leuker.

Als je voortdurend dezelfde beweging moet maken, kan dit mogelijk gaan vervelen. Kies daarom voor bijvoorbeeld bovengenoemd trainingsschema.

Achteruit trappen op een crosstrainer: waar moet je rekening mee houden?

Houding crosstrainer

Het is belangrijk om een goede houding op je crosstrainer aan te houden. Sta stevig op je benen, houd je handen aan de handgrepen en zet de druk op je bilspieren. 

Verder moet je rekening houden met je brein. Zoals hierboven al gesteld, heeft je brein even tijd nodig om aan het achteruit trappen te wennen. Als je brein dit eenmaal doorheeft, kost het overigens geen moeite meer.

Tot slot moet je rekening met je snelheid te houden. Als je te snel achteruit trapt, bestaat de kans dat je in een onbalans komt.

Mede hierom is het van belang om altijd de juiste houding op je crosstrainer aan te nemen.

Categorieën: Crosstrainers

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *