Hoe vaak moet je gebruik maken van je crosstrainer?

Laatst bijgewerkt door Cornelis op januari 28, 2022

We weten allemaal dat sporten een groot deel van onze gezondheid kan bevorderen. Hierom doen we het als Nederlanders ook met regelmaat.

Thuis sporten wint tegenwoordig ook flink aan populariteit en wordt steeds vaker gedaan. Vooral voor mensen die graag willen afvallen is thuis sporten een geliefde vorm van oefenen.

Een van de meest gekozen trainingsapparaten hiervoor is daarom ook de crosstrainer. Een crosstrainer schijnt namelijk erg bevorderlijk te zijn voor de vetverbranding en je zou hierdoor gemakkelijker afvallen.

Maar hoe vaak en hoe lang moet je eigenlijk gebruik maken van een crosstrainer voor een gewenst resultaat?

En hoe komt het dat je hierdoor zo ”makkelijk” afvalt?

10, 20 of 30 minuten per dag?

Als je iedere dag sport is 10 tot 30 minuten per dag op de crosstrainer een goed streven. Je hebt dan net genoeg beweging om de vetverbranding op gang te helpen, terwijl je jezelf niet overbelast.

Voor de meeste beginners is iedere dag op de crosstrainer echter verre van ideaal. Overbelasting ligt dan namelijk al snel op de loer.

Ons advies is om je trainingen op te bouwen, waarbij je begint met 5 minuten en zodoende langzaam toewerkt naar 30 minuten.

Houd 30 minuten per dag aan als maximum trainingsduur. Vervolgens kan je de trainingen opbouwen door de snelheid of weerstand te verhogen in plaats van de tijd.

Afvallen met een crosstrainer

Het schijnt dus dat je in een behoorlijk tempo aardig kunt afvallen met behulp van een crosstrainer.

Maar hoe komt het eigenlijk dat dit zo is? Daarvoor moeten we gaan kijken naar hoe een crosstrainer werkt.

Een crosstrainer is een fitnessapparaat waar het draait om cardio. Bij cardiofitness draait het allemaal om trainen rondom de gemeten hartslag.

Door verschillende oefeningen en trainingen te combineren is het doel om een constante hartslag aan te houden.

Op deze manier moet jouw lichaam op een gelijk niveau blijven verbranden. Dit resulteert in een betere conditie en helpt gegrond met afvallen.

Met een crosstrainer maak je gebruik van zo’n cardioapparaat. Je maakt met een crosstrainer een loopbeweging door een trainingsprogramma te selecteren.

Doordat je niet alleen loopt, maar ook jouw armen met de hendels mee bewegen train je zo goed als je hele lichaam.

Je complete lichaam is dus in beweging, waardoor je meer en meer vet en calorieën verbrandt!

Maak gebruik van de goede programma’s

Dit is een vraag waar veel mensen mee zitten. Dat is immers ook logisch, je wilt zo snel mogelijk resultaat zien, toch?

Maar voordat je dag in, dag uit jezelf gaat pijnigen is het belangrijk om te weten dat het ook verstandig is om zo nu en dan rust te pakken.

Hierdoor kan je lichaam weer herstellen.

Er zijn verschillende oefeningen mogelijk op een crosstrainer. Al deze oefeningen werken op hun eigen manier weer mee aan jouw afval proces.

Wees daarom niet bang om grondig de trainingscomputer van jouw crosstrainer te onderzoeken en uit te pluizen. Er bevinden zich vaak speciale programma’s die gericht zijn op afvallen.

Een van deze programma’s is bijvoorbeeld een HIIT-programma. HIIT staat voor High Intensity Interval Training, of hoge intervaltraining.

Het doel van deze training is om in een korte periode van tijd jezelf helemaal af te peigeren. Je begint met een bepaalde tijd, zeg 10 minuten, en zodra het lukt doe je er een minuutje bij.

Doordat jouw lichaam in een noodvaart ineens te werk moet, verbrand je in een korte tijd veel calorieën.

Let er echter wel op dat je dit maar een korte periode van tijd doet!

Je hebt op veel crosstrainers ook een speciale calorieverbruik training. Hiermee geeft de crosstrainer een indicatie van hoeveel calorieën jij verbrandt hebt in de tijd van oefening.

Je kunt instellen wat je doel is en de oefening duurt net zo lang totdat jij jouw doel bereikt hebt.

Let op het aantal dagen

Je wilt zo snel mogelijk resultaat zien, dus elke dag sporten is het beste toch?

Dat zou je misschien denken, maar dat zit toch anders.

Sporten kan namelijk een verslavende werking hebben. Dit komt doordat jouw lijf endorfine aanmaakt tijdens het sporten.

Dit is het stofje waar je je fijn door gaat voelen. Maar als je te veel sport kan dat juist de compleet andere kant op gaan.

Volgens dit artikel van Tessa Ham kan je namelijk als je te veel sport, of overtraind, last krijgen van onder andere:

  • vermoeidheid
  • slapeloosheid
  • depressie
  • prikkelbaarheid
  • stijve spieren
  • angst
  • hoge bloeddruk

Het is dus verstandig om een vast schema aan te houden. Gemiddeld worden 3 dagen per week aanbevolen om te sporten met een gemiddelde duur van een 50 minuten per sport moment.

Probeer tussen de dagen 1 of 2 rustdagen te hebben, zodat je lichaam weer kan bijkomen.

Conclusie

We willen allemaal een paar kilo kwijt van tijd tot tijd. Een crosstrainer kan hier enorm bij helpen.

Zo kun je met de speciaal ingerichte trainingsprogramma’s ervoor zorgen dat je doelgericht kunt afvallen.

Maak slechts 3 dagen in de week gebruik van je crosstrainer en nooit langer dan de oefening duurt.

Zo voorkom je dat je overtraind en is het gemakkelijker om af te vallen!






Misschien ook interessant:


Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter hieronder!

Categorieën: Crosstrainers

Cornelis

Onze absolute expert op het gebied van crosstrainers. Test regelmatig nieuwe crosstrainers uitvoerig uit, om hier scherpe reviews van te maken. Heb je een vraag? Laat het gerust weten in een reactie hieronder!

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *