30 minuten op de crosstrainer per dag? Dit zijn de feiten!

Gepubliceerd door Cornelis op

We zijn als volk aardig veel in beweging. De ene doet het om tot rust te komen na een lange dag hard werken en de ander weer om een paar kilo kwijt te raken.

Ook wordt het veelvuldig gedaan om op een gezonde en goede manier te kunnen revalideren van bijvoorbeeld een operatie na een ongeluk.

Hierdoor neemt het gebruik van crosstrainer immens toe. Veel mensen maken er gebruik van in de sportscholen, maar ook zie je ze vaker bij mensen thuis.

Dit komt doordat de crosstrainers van vandaag steeds moderner worden en toch al voor een vriendelijk prijsje te verkrijgen zijn.

De geruchten gaan dan ook dat je voor het beste resultaat elke dag 30 minuten van het apparaat gebruik moet maken.

Maar is dat ook daadwerkelijk zo?

Wij hebben voor jou de belangrijkste informatie op een rij gezet. Zo kun jij aan het eind zelf bepalen of de 30 minuten op de crosstrainer per dag passen bij jouw leef- en trainingsschema!

Is een dagelijkse work-out van belang?

30 minuten crosstrainer per dag

Als je een crosstrainer hebt gekocht dan wil je natuurlijk ook graag snel resultaat hebben. Het gebruik neemt namelijk aardig wat voordelen met zich mee en je wilt hier zo snel mogelijk de vruchten van plukken.

Maar is het echt nodig om elke dag gebruik te maken van het apparaat? Dat is dan weer afhankelijk van de trainingen die je doet.

Als je een vrij straf en intensief trainingsschema hebt dan is het verstandig om ook periodes met rust te pakken. Deze rust zorgt ervoor dat jouw lichaam op een natuurlijke en goede manier kan bijkomen.

Zo verminder je het risico op blessures en mogelijke andere misère.

Voor degene die een wat minder fanatiek programma hebben is het wel mogelijk. Een matig intensieve training is namelijk wel dagelijks te doen als je dat zou willen. Dit is ook een beetje de oorsprong van de 30 minuten.

Bij een dagelijkse, matig intensieve training is het namelijk van belang dat je goed nagaat wat je lichaam aankan. Hierdoor is het verstandig om maar maximaal een half uur gebruik te maken van het apparaat.

Het is dus echt afhankelijk van de intensiteit van jouw trainingsschema. Hoe zwaarder jouw work-outs zijn, hoe meer tijd jouw lichaam nodig heeft om te herstellen.

Ondanks dat een crosstrainer een fitnessapparaat is waar je relatief weinig klachten van krijgt is het belangrijk niet te ver te gaan.

Plan dus altijd een rustdag of twee in als je intensieve trainingen hebt.

Type work-out

Maar het is niet alleen van de intensiteit van je training afhankelijk, ook van de manier waarop je traint. Er zijn namelijk op een crosstrainer verschillende manieren mogelijk om te trainen.

Een van deze manieren is duurtraining. Bij duurtraining is het de bedoeling dat je je richt op de lengte van de work-out.

Je gaat hierbij dus voor een langere periode op een relatief lage intensiteit trainen. Doordat je constant in beweging bent, geeft het resultaat.

De andere manier van trainen is HIIT, wat staat voor High Intensity Interval Training, ook wel intervaltraining genoemd. HIIT is eigenlijk het compleet tegenovergestelde van de duurtraining.

Je gaat dus in korte periodes een paar hele intensieve work-out doen. Zo ga je met een HIIT bijvoorbeeld 1 minuut keihard er tegenaan en daarna 1 minuut rustiger aan.

Als we terugkijken naar het oorspronkelijke vraagstuk, de 30 minuten, dan is het bij HIIT dus behoorlijk aan de hoge kant.

Dit komt omdat je lichaam flink op de proef wordt gesteld en aardig wat te voortdurend krijgt. Bij duurtraining is het beter mogelijk om het 30 minuten vol te houden dus.

Kans op blessures?

Als je wat vaker en al wat langer sport dan is de kans groot dat je wel een keer een blessure hebt gehad. Een aantal oorzaken van blessures zijn dan ook een te lange training of op een verkeerde manier te werk gaan.

Vooral je gewrichten krijgen het tijdens het sporten zwaar voor hun kiezen.

Als je gebruikmaakt van een crosstrainer dan is dit ook het geval. Het gevaar van een blessure ligt namelijk altijd op de loer. Bij een crosstrainer is de kans wel een stuk kleiner dat het gebeurt.

Dit komt door de manier waarop je beweegt met een crosstrainer. Het apparaat is er namelijk op gemaakt om soepel te werk te gaan.

Dit leidt tot een mindere belasting voor je gewrichten en spieren. Uiteraard is van belang om goede, kracht absorberende sportschoenen aan te hebben tijdens de training. Dit vermindert het risico op een nare blessure nóg meer!

Er is dus van geen enkel verhoogd risico spraken als je dagelijks 30 minuten gebruikmaakt van een crosstrainer. Een crosstrainer is er juist ook op ontworpen om mensen te helpen met revalideren.

Hierdoor kun je met een gerust hart die 30 minuten volmaken!

Calorieën verbranden

man-traint-op-m8i

Voor veel mensen is afvallen een van de voornaamste redenen om een crosstrainer te kopen. Het apparaat is gebruiksvriendelijk en kan er dan ook voor zorgen dat je makkelijk de kilo’s eraf kunt sporten.

Crosstrainer ontwikkelaars weten dit uiteraard ook. Sterker nog, dit is precies waar zij op inspelen.

Veel crosstrainers zijn namelijk uitgerust met verschillende standen die hierbij helpen. Denk hierbij aan een vetverbrandingsprogramma of een hartslagprogramma. Deze helpen allebei met het verbranden van calorieën.

Maar hoeveel calorieën verbrand je dan in 30 minuten? Die vraag is helaas niet met een antwoord te beantwoorden.

Er zijn verschillende factoren die meespelen met het verbranden van calorieën. Een van deze factoren is het lichaamsgewicht.

Het verbranden van calorieën is namelijk nodig om energie op te wekken om in beweging te blijven. Hoe zwaarder je weegt, hoe harder jouw lichaam moet werken om in beweging te blijven en hoe meer calorieën je verbrandt.

Ook heeft de intensiteit van de training invloed op het aantal calorieën dat je verbrand. Hoe intensiever de training namelijk is, hoe meer calorieën je zult verbranden.

Het is dus eigenlijk nooit 100% vast te stellen hoeveel calorieën je precies zult gaan verbranden in 30 minuten. Er zijn gelukkig wel talloze trainingsschema’s te vinden die je een goede indicatie kunnen geven over wat je zult gaan verbranden.

De beste manier om uiteraard zo snel mogelijk af te vallen is door een combinatie van een goed sportschema en een gebalanceerd dieet.

Conclusie

Er zijn veel feiten en fabels op het gebied van fitness en sporten. Ook het gebruiken van een crosstrainer ontloopt niet aan dit feit.

Zo zou een crosstrainer het beste resultaat opleveren als je er dagelijks 30 minuten gebruik van maakt. “Elke dag een halfuurtje!” zoals velen zouden zeggen.

We zijn erachter gekomen dat op dit tijdsbestek trainen inderdaad positief effect kan hebben op je lichaam. Het is wel zo dat we met een aantal factoren rekening moeten houden.

Zo is de intensiteit en frequentie van jouw work-outs absoluut van belang. Het verschil tussen duurtraining en intervaltraining is dan ook enorm.

Train je vaak met HIIT? Dan kom je er al gauw achter dat 30 minuten een lange periode is. Bij duurtraining is het beter mogelijk om 30 minuten te trainen.

Als je een zwaardere work-out doet, zul je ook vaker een rustdag moeten inplannen. Dit zorgt ervoor dat je spieren de tijd en ruimte krijgen om bij te komen.

Hierdoor kan het zijn dat het voor jou niet mogelijk is om elke dag een trainingsmoment in te plannen. Bij zware intervaltrainingen is het goed om een rustdag tussendoor in te plannen.

Als je een gemiddeld intensieve work-out gewend bent, dan kun je prima “elke dag een halfuurtje” doen.

Heb jij nog geen crosstrainer in huis staan? Klik dan even op de knop hieronder voor de beste van dit moment:







Wellicht ook interessant:

Categorieën: Crosstrainers

Cornelis

Onze absolute expert op het gebied van crosstrainers. Test regelmatig nieuwe crosstrainers uitvoerig uit, om hier scherpe reviews van te maken. Heb je een vraag? Laat het gerust weten in een reactie hieronder!

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *